منوی سایت
پارکور، فری رانینگ، شهر نوردی، دو آزاد پارکور، فری رانینگ، شهر نوردی، دو آزاد

ایران پارکور

این صفحات، بخشی از انجمن ایران پارکور هستند و تمام مطالبشون از صفحات انجمن انتخاب شده.
علت اینکه ما اینجا رو ایجاد کردیم، ابهام زدایی از بعضی مسائل و خلاصه کردن توضیحات و سوال و جوابهاست.
اینجا شما میتونید چکیده و نتیجه ی بحثها و سوال و جوابهای کاربرها رو مشاهده کنید و ازشون استفاده کنید.


برای استفاده از تمامی امکانات انجمن و شرکت در گفتوگوها، وارد شوید یا ثبت نام کنید.

لطفا قبل از ثبت نام، قوانین انجمن را مطالعه کنید.


آسیبهای پارکور

چرا توی پارکور آسیب میبینیم؟

بسیار دیدیم و شنیدیم که تراسور (پارکور کار)های عزیز، توی انجام بعضی حرکات آسیب میبنن و این باعث شده دید منفی نسبت به پارکور ایجاد بشه. حتی والدین، با پارکور کار کردن فرزندانشون مخالف شدن.

چرا این اتفاقها میفته؟
واقعا پارکور ورزش پر خطریه؟
چطور میشه خطرات پارکور رو کم کرد؟

اینجا میخوام درمورد این مسائل توضیح بدم و به این سوالها پاسخ بدم.


آسیبهای ورزشی

توی هر ورزشی مساله ی آسیب وجود داره. هر ورزشکاری، هر قدر هم که امکانات داشته باشه باز هم احتمال آسیب دیدنش هست.
خیلی از ورزشهای باشگاهی هستن که آسیبهاشون (و حتی مرگ و میرشون) خیلی بیشتر از پارکوره. به عنوان مثال «بوکس».
تنها ورزشی که آسیب دیدگی نداره، «شطرنج»ه. بقیه ی ورزشها هرکدوم به اندازه ی خودشون احتمال آسیب دیدگی دارن.


آسیبهای پارکور

چرا آسیبهای پارکور بیشتر به چشم میاد؟

دلیلش واضحه.
پارکور، توی شهر و پارک و فضای باز انجام میشه و عوام فکر میکنن اگه این تمرینها توی باشگاه صورت بگیره آسیب دیدگی وجود نخواهد داشت.
در حالی که این نظریه اشتباهه!
حرکتی که اشتباه انجام بشه، باعث آسیب دیدگی میشه. فرقی هم نمیکنه که روی تشک باشه یا روی آسفالت.

درسته که اگه امکانات وجود داشته باشه، میزان آسیب دیدگی کمتر میشه ولی در کل، نمیشه گفت که درصد آسیب رو به صفر میرسونه.
علت‌ اصلی آسیبهای پارکور چیز دیگه ایه...


چرا آسیب میبینیم؟

بهتره بپرسیم: «چرا ما تراسورهای ایرانی بیشتر از دیگران آسیب میبینیم؟»

علت اصلی آسیب دیدگیهای پارکور، رعایت نکردن اصول تمرینه. اصول تمرین، قواعدی هستن که باید حتما اجرا بشن، وگرنه علاوه بر افزایش میزان آسیب، باعث هدر رفتن وقت و انرژی میشه. در حالی که در حقیقت چیزی یاد نگرفتیم!

  • اصل اول. گرم کردن
  • گرم کردن، یکی از اصولی ترین بخشهای تمرینات ورزشیه که متعصفانه جدی گرفته نمیشه.
    خیلی از پارکور کارها، به گرم کردن بدن اهمیت نمیدن و اون رو یه کار بیهوده به حساب میارن در صورتی که این کار، میتونه راندمان کار رو به شدت بالا ببره و خیلی از آسیبها رو از بین ببره و یا اینکه باعث کم شدنشون بشه.
    به گفته ی محققان، باید حداقل ۱/۴ از زمان تمرین، به گرم کردن اختصاص پیدا کنه.

  • اصل دوم. حرکات کششی
  • انجام حرکات کششی، بلافاصله بعد از گرم کردن، میتونه تا حدود زیادی آسیبهای مربوط به مفاصل رو کم کنه.
    علاوه بر اون، تاثیر زیادی روی انجام حرکات داره و همچنین باعث بهتر شدن سطح تمرینها میشه.

  • اصل سوم. بدنسازی
  • بدنسازی بخش مهمی از هر ورزشیه. به خصوص پارکور که نیاز به بدن بسیار ورزیده داره.
    وقتی هیکل پارکور کار های ایرانی رو با خارجیها مقایسه میکنیم متوجه میشیم که خیلی کم به بدنسازی اهمیت میدن.
    بدنسازی علاوه بر اینکه باعث میشه راحتتر حرکات رو اجرا کنید، جلوی آسیب دیدن رو هم میگیره. به این صورت که ماهیچه ها، مثل ضربه گیر عمل میکنن و فشار رو توی بدن پخش میکنن تا آسیب کمتر بشه. علاوه بر اون، ماهیچه ها وظیفه ی نگهداری مفاصل رو به عهده دارن و مفصلی که عضلات بیشتری در اطراف خودش داشته باشه، محکمتر سر جای خودش باقی میمونه و کمتر احتمال داره از جای خودش خارج بشه.

  • اصل چهارم. توقع
  • این اصل خیلی مهمه و تکمیل کننده ی اصول قبلیه.
    باید توقعمون به اندازه ی تلاشمون باشه. نباید توقع داشته باشیم با تمرینات کم، بتونیم توی پارکور موفق بشیم و بتونیم مثل حرفه ای ها حرکت بزنیم.
    نباید جو گیر بشیم و وقتی میبینیم یه نفر، یه حرکتی رو انجام میده، ما هم فکر کنیم که میتونیم بدون تمرین انجامش بدیم.

  • اصل پنجم. هدف
  • باید هدف پارکور کار کردنمون رو یادمون باشه.
    ما برای پز دادن تمرین نمیکنیم. ما برای خودمون تمرین میکنیم. نیازی به ثابت کردن برتری نسبت به دیگران نداریم!
    بسیاری از آسیبها وقتی اتفاق میفته که دو نفر با هم کل میندازن و میخوان برتری خودشونو به همدیگه ثابت کنن.

    اگه این ۵تا اصل توی ورزشمون رعایت بشه، آسیبهای ورزشی به شدت پایین میان و پیشرفت ورزشیمون به شدت بالا میره.


    آیا همه آسیب میبینند؟

    نه! به هیچ وجه!

    چرا هیچکدوم از اسطوره های پارکور آسیب نمیبینن؟
    چون به اصولی که بالا معرفی شد توجه میکنن.
    چون از روی فکر عمل میکنن.
    چون قبل از انجام حرکت، بدن خودشونو آماده میکنن.

    یه مثال ساده:

    دیوید بل که معرف حظورتون هست؟ بنیان گذار پارکور.
    دیوید بل کسی بود که تمام عمرش رو صرف گردآوری، تدوین، به روز رسانی و بهبود حرکتهای پارکور کرد.
    کسی که تک تک حرکات پارکور رو بدون هیچ امکاناتی تست کرد و ایرادهاش رو گرفت. دیوید بل کسی بود که برای اولین بار حرکات پارکور رو انجام داد. بدون مربی و بدون امکانات. یعنی بیشتر از هر فرد دیگه، احتمال آسیب دیدن داشت. حالا بگذریم از اینکه خیلی از حرکاتش بی نظیر هستن و هیچ کسی نمیتونه حرکات دیوید بل رو انجام بده!
    این در حالیه که الآن توی سن ۴۰سالگی (متولد 1973) کاملا سالمه و به گفته ی خودش هنوز هیچ آسیب دیدگی جدی نداشته.
    این فقط یه معنی میتونه داشته باشه. اینکه ما به خاطر بی توجهی های خودمونه که آسیب میبینیم. وگرنه پارکور ورزش خطرناکی نیست.


    موارد متفرقه

    چه چیزهای دیگه ای توی اسیب دیدگی های پارکور سهیم هستن؟

    مسائل محیطی هم میتونن روی آسیب دیدگیهای پارکور تاثیر بذارن. درسته تاثیرشون خیلی کمتر از مواردیه که بالا گفته شد ولی به هر حال تاثیر دارن.
    مشکلات محیطی عبارتند از:

    • کمبود امکانات
    • کمبود امکانات و نداشتن باشگاه مناسب

    • انجام حرکات خطرناک در بیرون از باشگاه
    • حرکات خطرناک مثل حرکات فری رانینگ (دو آزاد) در بیرون از باشگاه میتونه به شدت خطرناک باشه. بهتره فری رانینگ همیشه در داخل باشگاه انجام بشه.

    • مربیهای کم اطلاع
    • مربیهایی که ممکنه به خاطر کمبود اطلاعات و تجربیاتشون، آموزشهای غلطی ارائه کنن.

    • ترس از حرکت
    • ترسیدن از یه حرکت، ممکنه باعث آسیب دیدگی بشه. به این صورت که شما موقع انجام دادن اون حرکت، بین زمین و هوا بترسید و نتونید حرکت رو تموم کنید.
      اول باید ترس خودتون رو توی حرکت از بین ببرید (در محیط ایمن و با امکانات) و بعد اون حرکت رو انجام بدید.


    حاشیه های آسیب دیدگی

    بعد از آسیب دیدگی چه اتفاقی میفته که باعث میشه دید مردم نسبت به پارکور بد بشه؟

    همونطور که قبلا هم گفتم. آسیب دیدگیهای پارکور، اکثرا به علت بی توجهی خود فرد اتفاق میفته. این در حالیه که بعد از آسیب دیدگی وقتی با پارکور کار صحبت میکنیم و ازش علت آسیب دیدگی رو میپرسیم میگه:
    «پارکور کار کردم اینجوری شد.»
    در حالی که حتی خودش هم میدونه که این اتفاق به خاطر اشتباه خودش پیش اومد و این مدل صحبتها باعث میشه مخاطب دید بدی نسبت به ورزش پارکور پیدا کنه.


بخشی از انجمن ایران پارکور. پارکور، فری رانینگ، شهر نوردی، دو آزاد

مطالب تازه

بیشترین بازدید

مطالب مهم

کات فری رانینگ (دو آزاد) در بیرون از باشگاه میتونه به شدت خطرناک باشه. بهتره فری رانینگ همیشه در داخل باشگاه انجام بشه.

  • مربیهای کم اطلاع
  • مربیهایی که ممکنه به خاطر کمبود اطلاعات و تجربیاتشون، آموزشهای غلطی ارائه کنن.

  • ترس از حرکت
  • ترسیدن از یه حرکت، ممکنه باعث آسیب دیدگی بشه. به این صورت که شما موقع انجام دادن اون حرکت، بین زمین و هوا بترسید و نتونید حرکت رو تموم کنید.
    اول باید ترس خودتون رو توی حرکت از بین ببرید (در محیط ایمن و با امکانات) و بعد اون حرکت رو انجام بدید.


    حاشیه های آسیب دیدگی

    بعد از آسیب دیدگی چه اتفاقی میفته که باعث میشه دید مردم نسبت به پارکور بد بشه؟

    همونطور که قبلا هم گفتم. آسیب دیدگیهای پارکور، اکثرا به علت بی توجهی خود فرد اتفاق میفته. این در حالیه که بعد از آسیب دیدگی وقتی با پارکور کار صحبت میکنیم و ازش علت آسیب دیدگی رو میپرسیم میگه:
    «پارکور کار کردم اینجوری شد.»
    در حالی که حتی خودش هم میدونه که این اتفاق به خاطر اشتباه خودش پیش اومد و این مدل صحبتها باعث میشه مخاطب دید بدی نسبت به ورزش پارکور پیدا کنه.


    بخشی از انجمن ایران پارکور. پارکور، فری رانینگ، شهر نوردی، دو آزاد

    مطالب تازه

    بیشترین بازدید

    مطالب مهم